Geoblog.pl    sestian    Podróże    Obiekty UNESCO wÅ‚asnym okiem. Część 1. 1990-2013 r.    Cmentarz wczesnochrzeÅ›cijaÅ„ski w Peczu (Sopianae)

Cmentarz wczesnochrześcijański w Peczu (Sopianae)

Węgry
Węgry, Pécs

Cmentarz wczesnochrześcijański w Peczu (Sopianae) (K III, IV / 2000)

Cmentarz prowincjonalnego miasta rzymskiego Sopianae (dzisiejszy Pecz) posiada niezwykłą serię IV-wiecznych zdobionych grobowców. Są one cenne ze względu na ich strukturę oraz architekturę, gdyż zostały zbudowane jako podziemne komory grobowe z kaplicami komemoratywnymi na powierzchni. Grobowce wyróżniają się również pod względem artystycznym, gdyż zostały bogato ozdobione wysokiej jakości malowidłami ściennymi o tematyce chrześcijańskiej.
-------------------
W życiu tak często bywa, że dobrze jest mieć plan "B". I tak było dzisiaj. Był już zarezerwowany hotel w rumuńskim Baia Mare- przyczółek do rumuńskich obiektów Unesco. Na początek miał być "Zespół drewnianych cerkwi z Maramuresz". Ale tak tak się nie stało! Tak się przyzwyczaiłem do Europy z Schengen, że najzwyczajniej w świecie zapomniałem paszportu dla najmłodszej. Tak więc w Rumunii byliśmy całe dwie minuty, do chwili jak zostaliśmy cofnięci z granicy. Potem była chwila zastanowienia, postój w Budapeszcie.... i niesamowity wieczór w Peczu. Pecz to Europejska Stolica Kultury z 2010 roku, miasto akademickie. Poczuliśmy wiele wspólnego z Wrocławiem.... a rano zajęliśmy się obiektem z listy Unesco...

Tym sposobem zakończyłem projekt Węgry. Na osiem obiektów mam komplet!
Ps. Były "prostsze" niż słowackie :)

• zdjÄ™cie
marianka - 2013-06-04 08:59
Pecz to miasto, do którego raz trafiłam przypadkiem i w którym mialam tak strasznego pecha, że potem, gdy wszyscy spotkani chwalili jak cudowne jest to miejsce, nie mogłam uwierzyć. Ale najlepszy znak, że muszę tam jechać i go odczarować!

mirka66 - 2013-06-04 11:44
Tam nie bylam.Moze kiedys.
Marianka-dla mnie takim pechowym miastem jest Rzym,ktory tak uwielbiam.

sestian - 2013-06-04 15:29
Przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda. Mi skradziono kiedyś spodnie i buty podczas pierwszego wypadu do Rzymu... Dziś się śmieję z tego i miło to wspominam. I wracam, wracam!