W pobliskim kiosku kupujemy bilety na tramwaj poruszający się na trzech szynach (!):
- Dobry Den. Prosim dwa bilety . Jeden dospeli druhi detski. Dekuji.- po czesku powiedziała Lenka do Pani Havrankowej Zdenky z miasta Liberec znajdującego się u podnóża wielkiej góry Ještěd, którą Lenka przemianowała na „Pasztet”.
Jednak zanim przyjdzie nam nim pomknąć musimy kawałek podjechać autobusową komunikacją zastępczą do słynnej stacji przesiadkowej "Fügnerova". Upstrzona pięknymi willami ulica Masarykova, po której normalnie pomykają tramwaje jest w remoncie. Szkoda, bo widok mknącego po tej pagórkowatej ulicy tramwaju musi być wyjątkowy. Zatem do naszego pierwszego celu docieramy z przymusową przesiadką. A o co chodzi z tym tramwajem na trzech szynach? Ano już tłumaczę, bo to ciekawostka.
Pierwsze libereckie linie tramwajowe powstały w 1897 r. Ich rozstaw szyn wynosił 1000 mm (standard to 1435 mm np. Wrocław, Praga). Torowiska były przebudowywane, a sieć tramwajowa rozwijana. W 1955 roku uruchomiono linię międzymiastową do Jablonca nad Nysą (linia 11), która liczy 12 km (rozstaw 1000 mm). Oznaczało to nic innego jak to, że z miasta do miasta można jechać tramwajem. Jeszcze w latach osiemdziesiątych Liberec był oprócz Bratysławy jedynym miastem w Czechosłowacji gdzie tramwaje pomykały na szynach „setkach”. Kryzys lat osiemdziesiątych, a w szczególności braki pojazdów przystosowanych do „setek” wymusił niejako dołożenie trzeciej szyny. Łatwiej było dołożyć szynę niż przebudowywać całą skomplikowaną i jednorodną infrastrukturę. I tak powstały tramwaje na trzech szynach, które pomykają po dziś dzień. Po torowiskach suną pojazdy i te o rozstawie 1000 i te o rozstawie 1435 mm. I dziś już wcale nie chodzi o przywrócenie jednolitego systemu. Wymieniane podczas remontów torowiska nadal mają trzy szyny.
„Setką” oznaczoną jako linia nr 3 docieramy do Horní Hanychova, dzielnicy Liberca u podnóża Ještědu. Hasło dnia: trzymajmy się szyn, będzie przygoda!
---------------------------
Bilet czasowy 40 minut: Dětský 10 koron, dospělý: 20 koron