Geoblog.pl    sestian    Podróże    Czeskie Vlaky 2017 – czyli pociągami wokół Sudetów II.    Prawie jak ...
2017

Prawie jak ...

Czechy
Czechy, Choceň

To nasze drugie takie wakacje, kolejowa włóczęga wokół Sudetów. Możliwa dzięki przywracaniu zamkniętych linii kolejowych po polskiej stronie, bo jeśli chodzi o sąsiadów to: Czesi mają najbardziej "gęstą" sieć kolejową w Europie, a przy tym sprawną! Takie stacyjkowo - kolejkowo w skali 1:1 w którym możemy brać udział. Bez pendolino, pięknych dworców z nieczynnymi toaletami, ale za to Herbertem, Orinem, Piszczałką. Bez spóźnienia, prawie wszędzie i z prawdziwym zawiadowcą stacji! Z małych stacyjek, pośród pagórków, wzdłuż rzek, miast i miasteczek. Tu nadal, wjeżdżający na stacje pociąg, wita i żegna podniesionym lizakiem zawiadowca stacji. Wychodzi z domku, zakłada czapkę kolejarską, czasem pręży pierś i podnosi kolejarski lizak. Tu nadal zdarza się, że listy przewozi się pociągiem. Czasem skład to kilka wagonów takich z przedziałami (trasa Zabreh - Jesenik), czasem tylko jeden mały, krótki wagonik (Kuncice nad Labem– Vrchlabi).
O jak to chodzi? Ano tak dla przykładu: ze stacji Teplice Skaly odjeżdżamy o 17.26 do stacji Teplice nad Metují (niecałe 2 tyś. mieszkańców) skąd za sześć minut mamy odjazd do Nachodu. Na stacji Teplice stoimy sześć minut i w tym czasie odjeżdżają trzy różne pociągi do: Broumova (8 tyś. mieszkańców), Starkoča (300 osób (!) i Trutnova (31 tyś. mieszkańców). Nieźle chodzi to stacyjkowo!

Ps.
Uważaj na drzemkę w pociągu! Możesz przespać swoją stację i.... prawie jak Holandia.