Geoblog.pl    sestian    Podróże    Czeskie Vlaky 2017 – czyli pociągami wokół Sudetów II.    Slezsky Semmerling
Zwiń mapę
2017
22
sie

Slezsky Semmerling

 
Czechy
Czechy, Horní Lipová
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 446 km
 
W niedalekiej Austrii jest taki obiekt UNESCO co nazywa się Linia Kolejowa Semmering. Kiedyś go oczywiście odwiedziliśmy i obfotografowaliśmy. Byliśmy w muzeum, dostaliśmy mapki, zniżki i takie tam zachęty, by spędzić wokół linii kolejowej jak najwięcej czasu. Linia rzeczywiście przepiękna, na żywo jak i na makiecie. I do tego te pomarańczowe pociągi OBB mknące na wiaduktach, tunelach ech… jak w kolejce PIKO.
Dzisiaj przejechaliśmy „Slezskym Semmelingiem” i postanowiliśmy zrobić takie małe porównanie z pierwowzorem z Austrii, i wyszło nam że:
„Linia kolejowa Semmering to kolej górska prowadząca z Gloggnitz (442 m n.p.m) przez Semmering (896 m n.p.m.) do Mürzzuschlag (670 m n.p.m.). Została zbudowana w latach 1848–1854. Trasa przebiega przez Alpy Styryjskie; na jej trasie znajduje się 15 tuneli (najdłuższy liczy 1,5 km), 16 wiaduktów (kilka dwupiętrowych), ponad sto ceglanych i jedenaście żelaznych mostów oraz XIX-wieczne stacje kolejowe i dworce. Różnica wysokości wynosi 454 m. Długość trasy to 41 km. W ostatnich latach muzeum w Semmering odwiedza średnio 13 tyś. osób”.
„Linia kolejowa „Slezsky Semmering” to kolej górska prowadząca z Hanusovic (395 m n.p.m) przez Ramzová (762 m n.p.m) do Jeseníka (460 m n.p.m). Została zbudowana w latach 1883–1888. Trasa przebiega przez Sudety Wschodnie. Kolej, przecina kilka dolin i tworzą nad nimi zapierającą dech w piersiach krzywą przechodzącą przez wiadukty, których tylko na terenie Horní Lipová jest aż sześć. Różnica wysokości wynosi 367 m. Długość trasy to 66 km. Na stacji Horní Lipová znajduje się niewielkie muzeum poświęcona fragmentowi tej ciekawej linii kolejowej oznaczonej nr 292.”
Wniosek: no wypada to całkiem nieźle w tym porównaniu. Trzeba budować makietę… :)
 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Zdjęcia (3)
  • zdjęcie
  • zdjęcie
  • zdjęcie
Komentarze (2)
DODAJ KOMENTARZ
stock
stock - 2018-02-26 09:48
A to ciekawe, rzeczywiście parametrami linia nie odstaje od tej w Austrii. Ale Czesi chyba nie myślą o wpisie na listę UNESCO, choć we wnioskach są ostatnio mocno aktywni.
 
sestian
sestian - 2018-02-26 17:52
Zdecydowanie nie, bo Semmering był pierwszy. Ale myślę, że temat Szlezkiego Semmeringu to temat przyszłości. Będzie kiedyś atrakcją regionu. Należy też pamiętać, że w Sudetach Zachodnich mamy takie coś: „Polsko- czeska linia kolejowa nr 311 zwana Koleją Izerską to kolej górska prowadząca ze stacji Jelenia Góra (345 m n.p.m.) przez Przełęcz Szklarską (886 m n.p.m.) do stacji Koreniov (700 m n.p.m.) i dalej jako linia 036 do Tanvaldu (465 m n.p.m.). Została zbudowana w latach 1891–1902. Trasa przebiega przez Sudety Wschodnie; na jej trasie znajdują się 5 tuneli (najdłuższy liczy 940 m). Trasa pokonuje 26 metrowy most nad Izerą. Na siedmiokilometrowym odcinku Tanvald - Kořenov do dziś zachowały się fragmenty linii tzw. zębatki Abta o łącznej długości ok. 4,5 km. Na tej trasie pociąg pokonuje wysokość 235 metrów przy maksymalnym nachyleniu aż 58 promili - to najwięcej w Czechach. Różnica wysokości wynosi 546 m (Jelenia – Przełęcz Szklarska). Długość trasy to 53 km (Jelenia Korenov 46 km i Korenov – Tanvald 7 km.”
 
 
sestian
Sebastian M
zwiedził 19.5% świata (39 państw)
Zasoby: 516 wpisów516 836 komentarzy836 1332 zdjęcia1332 1 plik multimedialny1
 
Moje podróżewięcej
24.05.2020 - 29.12.2020
 
 
25.07.2018 - 01.08.2018