Geoblog.pl    sestian    Podróże    Czeskie Vlaky 2017 – czyli pociągami wokół Sudetów II.    Linia kolejowa Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny: Linia 286
2017

Linia kolejowa Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny: Linia 286

Polska, Wałbrzych

Linia kolejowa Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny:
Dzisiaj przejechaliśmy „Linią kolejową 286” i postanowiliśmy zrobić takie małe porównanie z pierwowzorem z Austrii oraz ze „Szlezkym Semmering” i wyszło nam że:
„Linia kolejowa Semmering to kolej górska prowadząca z Gloggnitz (442 m n.p.m) przez Semmering (896 m n.p.m.) do Mürzzuschlag (670 m n.p.m.). Została zbudowana w latach 1848–1854. Trasa przebiega przez Alpy Styryjskie; na jej trasie znajduje się 15 tuneli (najdłuższy liczy 1,5 km), 16 wiaduktów (kilka dwupiętrowych), ponad sto ceglanych i jedenaście żelaznych mostów oraz XIX-wieczne stacje kolejowe i dworce. Różnica wysokości wynosi 454 m. Długość trasy to 41 km. W ostatnich latach muzeum w Semmering odwiedza średnio 13 tyś. osób”.
„Linia kolejowa „Szlezky Semmering” to kolej górska prowadząca z Hanusovic (395 m n.p.m) przez Ramzová (762 m n.p.m) do Jeseníka (460 m n.p.m). Została zbudowana w latach 1883–1888. Trasa przebiega przez Sudety Wschodnie. Kolej, przecina kilka dolin i tworzą nad nimi krzywą przechodzącą przez wiadukty, których tylko na terenie Horní Lipová jest aż sześć. Różnica wysokości wynosi 367 m. Długość trasy to 66 km. Na stacji Horní Lipová znajduje się niewielkie muzeum poświęcona fragmentowi tej ciekawej linii kolejowej oznaczonej nr 292.”
„Linia kolejowa 286 to kolej górska prowadząca z Kłodzka Miasto (226 m n.p.m.) przez Tunel pod Świerkową Kopą (549 m n.p.m.) do stacji Wałbrzych Główny (507 m n.p.m.). Została zbudowana w latach 1876–1880. Trasa przebiega przez Sudety Środkowe; na jej trasie znajdują się 3 tunele (Tunel Pod Świerkową Kopą liczy 1,6 km i jest najdłuższym tunelem w Polsce ), 2 mosty i 8 wiaduktów oraz XIX-wieczne stacje kolejowe i dworce. Różnica wysokości wynosi 323 m. Długość trasy to 52 km.”
Wniosek: no wypada nieźle, tym bardziej że cała trasa to jedno wielkie muzeum. Dobrze byłoby wytyczyć szlak pieszy z dobrymi punktami widokowymi na infrastrukturę kolejową. Dodatkową atrakcją byłyby przejścia przez nieczynne, równoległe tunele w Świerkach i pod Małym Wołowcem. Wielką atrakcją jest fakt, że jadąc „Kłodzko- Wałbrzyskim Semmeringiem” z okien pociągu możemy zobaczyć kilka szczytów z Korony Gór Polski: Szczeliniec Wielki, Wielką Sowę, Waligórę i Chełmiec.
I tak sobie jedziemy, i patrzymy i filozofujemy. Udało nam się pstryknąć dwa szczyty: Szczeliniec Wielki w Górach Stołowych i Waligórę w Górach Kamiennych.

Pełne porównanie sudeckich linii kolejowych jest sudeckie linie kolejowe